Familien Frøystads båt(b)logg

Pinsetur til Lindås-slusen

BåtturerOpprettet av Svein 28 mai, 2012 20:50:26

Det er trivelig å sette seg ned og båtblogge litt igjen, etter en våt og lite båtvennlig vinter og vår. Vi har nå hatt 2 flott dager på sjøen og her kommer en liten oppsummering for familie og venner, slik at dere også kan få litt del i våre opplevelser denne helgen.

Uken før pinse i år kom med et fantastisk sommervær. Endelig! Og været representerte den perfekte oppladning til årets pinsetur, som var planlagt å starte lørdag morgen og vare et par dager. Målet for turen denne gang var planlagt å være Alverstraumen, som har sitt innløp like ved Knarvik, og Lindås-slusene lenger nord i kommunen, på grensen til Austrheim. Utover dette er en av båtlivets gleder å senke skuldrene og gjøre det som faller en inn.

Turen starter med klargjøring av båten i båthavna lørdag formiddag. Siden det er første overnattingsturen i år må det litt "kalibrering" til, så det tar jo litt tid. Klokken var ikke så mye over 12 før vi var klar for avgang.

Våre to yngste jenter var med denne helgen. Ungdommene våre har annet fore. smiley

På sjøen ble vi møtt av et fantastisk vær og en riktig god sommervarme. Turen denne første dagen er på omlag 30 nautiske mil og den går gjennom et båteldorado uten sidestykke. Imidlertid er det god plass i uthavnene, som det er mange av. Slik var det også denne flotte pinsen. Nok av plass i de mange små fjordene og vikene vi passerte og tildels benyttet oss av.

Det er litt spennende å gå opp Alverstraumen da strømmen er er på 6 knop og hurtigbåtene fra Bergen til Sogn trafikkerer hyppig opp og ned gjennom her. På smale plasser kan det være utfordrende å møte disse med sine kraftige hekksjøer, så det gjelder å følge med!

Alverstraumen er en flott opplevelse og anbefales herved. Det er noen skjemmende forfalne gamle industribygg langs straumen, men i hovedsak masse småidyller. Det er også en brygge midt i "landskapet", der en kan legge til med nokså store båter. Denne bryggen dukker opp etter kort tid, hvis du velger styrbord kanal oppover straumen.

Og opptil flere hurtigbåter passerte oss på kort tid i den smale delen av kanalen.

Etter ca 1 nautisk mil åpner det seg et indre basseng på østsiden av Radøy som er en båttur eller to eller tre verdt. Første stedet vi stoppet denne gang var ved Feste Nærkjøp, som også har noen gjesteplasser for de som vil legge seg til her. Jeg synes nok det blir vel mye båttrafikk og uro rundt denne gjestehavnen, men det er et idyllisk sted med nærbutikk og dieselfylling. Her måtte vi innom for litt is!

På Feste observerte vi denne noe orginale farkosten.

Fra Feste og videre oppover dukker det snart opp en idyllisk fjordarm på babord side, med mange flotte små uthavner. Vi la oss på svai her for en sen lunch og litt fysisk aktivitet med gummibåten for barna.

Svein har en kollega som har hytte i dette området; nærmere bestemt på Fesøy, helt nordøst for Radøy på grensen til Austrheim. Vi konstaterte via tekstmeldinger at de var hjemme og at de gjerne ville ha oss på besøk. Derfor setter vi kurs mot Fesøy. Det skulle vi ikke angre på! Et flott sommerparadis i Lindås med utrolig gjestfrie og hyggelige mennesker. smiley

Her er vi på plass ved Bryggen på Fesøy med kaien i forgrunnen og hytten i bakgrunnen. Turid og John Frode har sitt "fristed" her med god kai, "forsamlingshus" på bryggen, badestamp ved hytten og en nydelig idyll.

Vi hadde ikke før fortøyd før vi var invitert inn i bryggehuset på middag i godt og trivelig selskap.

Mange små detaljer preger dette "fristedet", bla en del artige skilt. Her peker John Frode på et skilt som de fleste bergensere har et visst forhold til (inne i byen Bergen), men som er spesielt for han her på Fesøy, som har sin egen "Strand-kaien". John Frode her nemlig det kledelige navnet Strand til etternavn. smiley

Vi ble invitert til å ligge ved bryggen denne natten ilag med en annen båt fra Bergen, som også var på besøk hos vertskapet. Det var ypperlig for oss. Kvelden ble lang og hyggelig.

Og hvilken sommerstemning solnedgangen og kveldsroen over sjøen representerte! Her et bilde opp mot broen over Fosnstraumen (populært sted å fiske, så vi neste dag).

På 1. Pinsedag var vår plan en båttur gjennom Lindåsslusene, der vi skulle ha med en tidligere arbeidskollega av Randi og hans to gutter. Vi hentet de med en av båtene til John Frode, for deretter å sette kursen mot slusene.

Alltid masse og oppleve ved sjøen og det ble litt kråkebollefisking og rensking før vi lastet ombord i vår båt og reise fra bryggen til Turid og John Frode. Kråkebollene kan skrapes, renses og lakkes, for deretter å bli pynt i heimen. Turid ga kyndig instruksjon og barna koste seg. Store flotte kråkeboller på Fesøy.

Lindåsslusene ligger som et fascinerende urørt kulturminne i Nordhordland, mellom Lurefjorden og Lindåsosane. Dette er Norges eneste sjøsluser. De ble bygd i 1899 og tatt i bruk i 1908. De var i bruk fram til 1963, men sluseportene er i dag fjernet. Det foreligger planer om restaurering. Slusene er 38 meter lange, ca 8 meter brede og er 3,5 m dyp. Og her er en meget kraftig strøm mellom lavvann og høyvann. Her gjelder det å ha god fart og kontroll; og ikke minst vente på tur!

Vi gikk medstrøms begge veier etter litt høyttenking med John Frode, om hvordan bassenget innenfor er regulert gjennom flo og fjøre. Det fungerte fint, selv om en må være nokså konsentrert når en går gjennom her. Vi er her på vei inn og passerte gjennom i ca 15 knop.

Kjetil med guttene Sebastian og Sindre var med oss inn i denne delen av Lindås. Dette er portalen inn til nye flotte, stille og idylliske steder. Her inne er det både lunt og noe varmere badevann, som vel og merke ikke ble testet ut med noe mer enn vassing denne helgen. Vi kommer sterkere tilbake!

Like innenfor slusene ligger en populær gjestebrygge som heter Lindås brygge. I pinsen var det som forventet fullt her, så vi gikk videre for å finne en uthavn.

Vi fant en dyp vik der båten kunne legges helt opp i land og her ble det grilling, godprat, gummibåtkjøring og krøll med ankervinsjen. Den sluttet å virke og vi måtte hale den manuelt opp når vi skulle gå tilbake noen timer senere. Det var Kjetil som måtte dra opp ankeret og ta hovedslitet, da han har lengst akademisk utdanning av oss to. smiley

Han ser nå fornøyd ut, tross alt! Her er jobben gjort og vi har en utfordring med ankervinsjen (trodde jeg). Senere på kvelden fikk jeg litt hjelp med John Frode til feilsøking og fant fort ut at det var en automatsikring som var slått ut. Det burde jeg nok ha visst og det kunne spart Kjetil for litt slit og meg for litt bekymring.

Kvelden i lag med Kjetil og guttene ble avsluttet med kaffe ombord. Trivelig med nye bekjentskaper for både oss og barna!

Deretter gikk turen for oss forbi Fesøy igjen. Vi planla å finne en brygge for natten da vi trodde at ankervinsjen bokstavlig talt hadde tatt kvelden. John Frode observerte oss på vei forbi og inviterte oss til "kais" igjen; noe vi vanskelig kunne stå imot. Kjekt med slik gjestfrihet.

Her er forresten et bilde av John Frode etter av problemet med ankervinsjen er identifisert. Han ser nesten like fornøyd ut som meg!

Greit med kompetente arbeidskollegaer, sier jeg! smiley

Turid og Mirijam bivånte arbeidet fra kaien, der Mirijam viser sin kunster med båtshaken.

Og kvelden var fortsatt fin og ung.....og vi nøt en kveld på kaien hos Turid og John Frode.

Vi merket utpå natten at det var litt værforandring på gang. Det skvalpet mye rundt båten og var merkbart mer bevegelse i sjøen. Høysommeren er nok over for noen dager og på turen hjem var det tidvis merkbar vind. For det meste medvind; men det var friskt mellom Askøy og Sotra når vi var nesten fremme. Det blåste sannsynligvis 10-12 m/s.

Her fra avreise nr 2 fra Fesøy denne helgen og vårt trivelige vertskap på kaien. Takk til Turid og John Frode for gjestfriheten. Den satte vi stor pris på!

Merkbar avslutning av pinsehelgen på sjøen også. Mange på vei hjem, blant annet flere hekksjø-generaler med store båter og bølger uten noen trang til å ta hensyn til andre. Slikt blir det rulling av. Litt trist at enkelte ikke kan ta mer hensyn der de gir "bånn pinne" forbi deg med kun noen meters avstand. Sånt blir det rulling av..... smiley

Det er imidlertid første og fremst dette vi husker - for været var fortsatt fint. Et syn av båter som ligger bak eller kommer hensynsfullt opp på siden av deg og har tid til å roe litt ned når de passerer og til om med hilse! smiley

Fornøyd skipper med kaffe på slutten av en vellykket pinsetur!

Se flere bilder fra turen!