Familien Frøystads båt(b)logg

Ferietur til Hardanger

BåtturerOpprettet av Svein 02 juli, 2012 23:07:56

Da er ferien endelig her! Været ser ikke bra ut. Det regner og det blåser, men vi har fått ferie og da bærer det avgårde på ferietur med båten. Planen er Tysnes, Rosendal og Norheimsund. Vi tenker å bruke en uke på denne første ferieturen og ta dagene som de kommer.

DAG 1:

Hjemmehavn - Hjellestad: 7 nm.

Søndag 1. juli var det planen å starte turen, men idet vi starter båten har vi ikke forbruksstrøm. Gode råd var dyre og heldigvis fikk vi hjelp av en god venn med feilsøkingen. Noen timer forsinket kom vi avgårde med Tysnes som mål for kvelden, men idet vi kommer ut i Fanafjorden står det på med for mye vind og bølger, og natten ble derfor tilbrakt i den bølgeutsatte gjestehavnen på Hjellestad; kun kort tur fra hjemmehavnen. Vi er imidlertid i gang.

Her i gjestehavna på Hjellestad - forøvrig for første gang på tur med ny kalesje:

DAG 2:

Hjellestad-Rosendal: 40 nm.

Været så bedre ut. Mindre vind og vi la i vei mot Tysnes. Fanafjorden, Lysefjorden og Bjørnefjorden ble passert uten de store utfordringene og vi kom til en nesten tom gjestehavn på Tysnes. Her er det fine forhold på alle måter!

Stille, fint og en smak av sommer. Tysnes kan anbefales. Butikkrunden er gjort unna på en halvtime og da går du mest. Ypperlig for lommeboken, med en utmerket havn.

Etter noen timers pause og litt mat bar turen videre mot Rosendal. Og vi passerer noen perler på turen, herunder Godøysund, Solstråleøya, Lukksundet og den spektakulere Hardangerfjorden .

Humøret er godt ombord!

Godøysund:

Opp Lukksundet fra Bjørnefjorden til Hardangerfjorden - et fantastisk lys og spill fra sol og skyer i dag med en mektig himmel over turen. Mange flott bilder er lagret.

Hardangerfjorden var ruskete idag og det drev inn over båten når vi forserte over til "Rosendal-siden". Så bar det i medvind oppover til Rosendal med sin karakteristiske foss ovenfor Baroniet. Gjestehavna til babord.

Gjestehavna i Rosendal er helt ny med moderne selvbetjeningsløsninger. Flotte utriggere og god plass når vi kom i dag. Må være en av Norges flotteste gjestehavner!

Og så - en halvtime etter vi ankom havna dukker Mary Jean opp - en gigantisk yacht på 160 fot med mannskap på 10, bygget i 1982 med overdådig luksus. Det er bare å google om du er interessert. Det koster 1 mill kr pr uke å leie den og som en av mannskapet sa til min kone: "Mam, you know it is top secret who the customers are". Her ble skroget vasket og skurt idet de la til kais, og fendrene er omtrent på størrelse med vår Nidelv 28.

And the customers: We haven`t seen them!

DAG 3:

Rosendal-Norheimsund: 27 nm.

Baroniet er obligatorisk når vi er i Rosendal. Og vi begynte dagen der, etter at hele familien brukte dusjene i gjestehavna. Helt OK forhold, selv om det er et lite stykke til sanitærhuset, som ikke er like nytt som resten av havneanlegget.

Deretter var det Baroniet med omvisning (tar ca 30 minutt og er vel verdt tiden). Fantastiske historier og et flott slottsområde.

Det er også et skipsbyggings-museum i Rosendal, selv om vi ikke rakk å besøke dette i dag.

Neste stopp er Norheimsund. Her blir vi nok liggende noen dager ved en brygge, der vi kjenner mye folk. På veien mot Framnes i Norheimsund i dag dukket Mary Jane opp og passerte oss.

Hva er spesielt med Hardangerfjorden? Majestetiske fjell, brusende fosser og mange hyggelige havner å besøke.

Det ryktes nå at fineværet er underveis. La oss håpe et stemmer. Vi trenger litt varme og et godt sjøbad nå!

DAG 4:

Sålangt har det blitt mang brygger på oss denne ferien. Ingen uthavner ennå. Og slik ble det på Framnes i Norheimsund også. Vi ligger på gjestebrygga til den videregående skolen her inne og tar turer inn til Norheimsund med båten.

I dag hadde vi glimt av sommer, som nok vil komme med mer tyngde i morgen iflg alle oppegående værmeldingstjenester.

Her stemner vi mot Norheimsund. Flott sted i hjertet av Hardanger.

Det er flere ting som er verdt å se og oppleve i Norheimsund, blant annet Hardanger Fartøyvernsenter. Anbefales. Her fra sjøsiden.

Gjestehavna i Norheimsund er moderne og fin. Det er også dieselfylling her, men den ligger litt skjult opp mot utløpet av elva. Vi måtte faktisk spørre oss fram.

Og i dag fikk vi et snev av sommer idet vi la til i Norheimsund. Godt å se og kjenne solen på skikkelig vis; det er en stund siden sist. Det var bare det at regnet kom tilbake litt senere på kvelden og da måtte det bading til på rent trass, med våtdrakter.

DAG 5:

Idag kom et herlig sommervær. Det har vært badig. Tubekjøring. God feriestemning. Og god mat ombord. Middagen var i dag karbonader, biff og potetstappe. Herlig!

Dagens fra barnemunn: "Det høres ut som om måkene ler, pappa".

Tubekjøring.

Tur på fjorden i havblikk.

Kveldsstemning der fisken vaker.

Sen kveldsmat ombord.

I morgen går turen utover Hardangerfjorden igjen. Innom Jondal og Strandebarn, kanskje, og så til gjestehavna på Tysnes eller muligens legger vi oss i Godøysund. Time will show!

DAG 6:

Norheimsund-Tysnes: 53 nm.

Vi våknet til flott vær i dag. Og tok etterhvert ut mot Jondal. Helt havblikk. Nesten 25 grader midtfjords. Høye fjell i bakgrunnen med snø. Flott panoroma.

Vi gikk innom Jondal. Fredelig plass med en fin gjestehavn med 12-15 plasser. Middag spiste vi på gjestgiveriet. Det kan anbefales.

Og veslefrøken fikk beveget seg litt og klatret blant annet opp på et anker.

Turen videre gikk i et strekk fra Jondal og opp til Tysnes; ut Hardangerfjorden forbi Strandebarm, Oma, Gjermundshavn og opp Lukksundet, før vi kom inn i gjestehavna på Tysnes. Her var det nesten fullt og det vi kan kalle sommer- og feriestemning, slik vi kjenner den fra tidligere år. Det som ødelegger litt idyllen for min del, er den voldsomme kjøringen med gummibåter med motor rundt båtene i havna. Og det "auler" av de. 4-5 stk i gangen. Oser inn og ut av havna i stor fart med tilhørende støy og bølger, med applauderende foreldre rundt på flybridgene. Ja, ja, nå fikk jeg iallefall utløp for det hjertesukket.

Slik så den lunefulle Bjørnefjorden med storhavet og Austevoll i bakgrunnen ut i kveld:

I morgen - en uke etter vi drog ut - avsluttes første del av ferien vår. I neste uke håper vi å reise oppover til Lindås, Austrheim og Ytre Sogn (Gulen).

Fantastisk kveld og utsikt fra båtterassen når det nærmer seg midnatt i dag:

DAG 7:

Tysnes-Hjemmehavn: 23 nm.

I dag regner det. Passer derfor med en tur hjemom for klesvask og noen dager i egen seng, før vi tar ut igjen. En luke i akterkabinen har vært åpen, så jentene våre våknet med litt vått sengetøy. Luken åpnes innover. Det er problemet. Her må vi bare få på plass en ramme eller noe sånt, som hindrer vannet å komme inn.

Og morgenens status fra båtterassen ser slik ut:

Det hører med til historien at været bedret seg betydelig utover dagen!

Ship ohoi!

Flere bilder fra turen til Hardanger

Verdt å besøke på denne ruten: