Familien Frøystads båt(b)logg

Ferietur til Gulen i Sogn

BåtturerOpprettet av Svein 15 juli, 2012 13:29:15

Dag 1

Hjemmehavn til Feste (i Lindås): 25 nm.

Turen vår denne gang startet nok en gang med usikkerhet rundt strømsituasjonen i båten. Alt fungerte normalt ved oppstart, men ladespenningen var helt nede på 12 V. Det vil i praksis si at batteriene ikke ville bli ladet opp, hvis situasjonen fortsatte slik. Risikoen for at batterier da helt vil bli utladet og ødelagte, er til stede Vi la allikevel ut da vi håpet at ladespenningen skulle "ta seg opp".

Været var vel ikke det helt store, men vi har alltid forhåpninger. Etterhvert som vi hadde gått gode 2 timer og ladespenningen ikke hadde tatt seg opp, la vi til ved Feste Nærkjøp i Lindås. Vi måtte vurdere hvorvidt vi skulle snu eller gå videre. Strømproblemene måtte løses!

Etter diverse feilsøking, der vi konstaterte at dynamo leverte sine ca 14 V, ble det konstatert at startbatteriet var nesten flatt og de 2 andre forbruksbatteriene ikke var ladet noe siden vi gikk fra hjemmehavnen.Problemet måtte ligge i startbatteriet. Gode venner av oss stakk innom Biltema i Bergen og kom opp til Feste med bil med et batteri til oss. Slå den! Det er en lang tur med bil.

Friedemann, en god kamerat og erfaren båtmann, gikk gjennom strømopplegget i båten ilag med meg, og startbatteriet ble byttet. Det etter at vi hadde konstatert at båten ikke kunne startes med det gamle startbatteriet. Det var helt flatt. I ettertid har vi konstatert lekkasje på startbatteriet. Og jeg tror, slik batteriene er koblet sammen i båten, at hvis 1 batteri ikke tar imot lading, så ser det ut til å ramme hele batteribanken. Jeg merket også at batteri på baugpropell var svakere enn normalt.

Vi ble derfor liggende på Feste første natten med landstrøm for lading av hele batteribanken. Så ble det spennende å se hvorvidt vi fikk normal ladespenning ved oppstart neste dag. Hvis ikke måtte vi nok ha returnert hjem.

Den nye politibåten dukket forresten opp på kaien. Det er litt av en båt og det må være en kjekk polititjeneste. De var iallefall fornøyd de 2 politimennene vi snakket med. Her er det nok både av hestekrefter og comfort ombord.
Vi fikk jo tid til litt båtkos allikevel. Rederinnen disket opp med nybakt kake bakt på ferdig muffinsoppskrift med vår geniale Omnia-stekeovn. Den kan settes rett på spritapparat eller gassapparatet og kan "levere" både kaker og rundstykker.
Forøvrig hadde vi med Liv-Åse denne gangen; en venninne av vår Hanna. Kjekt å ha med seg en venninne på båttur!

Dag 2

Feste til Skjerjehamn (i Gulen): 20 nm.

Som overskriften antyder gikk det bra med ladespenningen neste dag. Heldigvis! Utrolig kjipt å avbryte en planlagt tur. Etter en natt på landstrøm kunne det konstateres at alle batteriene hadde i overkant av 13 V spenning og var fulladet. Ved motoroppstart viste ladingen normal lading, det vil si ca 13,7-14 V i vår Nidelv. Da tok vi sjansen på å gå videre mot Sogn.

Turen går opp mot Lygra i Lindås.

Videre opp Kjelstraumen i Austrheim.

I Kjelstraumen ligger en gjestebrygge ved utløpet til Fensfjorden.

Underveis spilles det blant annet kort ombord.

Deretter gikk vi over Fensfjorden og var i Gulen i Sogn. Her passerer vi også Mongstad der tankskipene lå i kø.

Den første øya vi passerer på "Sognesiden" er Mjømna; er på babord side.

Deretter dukker Skjerjehamn med sin karakteristiske Olavsstatue opp på styrbord side. Et landemerke er dette blitt.

Og hvilket flott sted! Vi fant oss en plass på den innerste bryggen og utover kvelden ble gjestehavnen, som har kapasitet til 150 båter, nokså full. Skjerjehamn er en gammel seilskutehavn fra 1600-tallet, som er satt i stand for 35 millioner av laksekongen Ola Braanaas. Det var en program om denne mannen på NRK i serien "Der ingen skulle tru at nokon kunne bu". Det er verdt å se! Da får en vite alt om hva denne mannen har gjort for dette stedet.

Her er det et flott gammelt gjestgiveri i full drift.

Ved Olavsstatuen er det en utendørs scene der Utkantfestivalen arrangeres hvert år i august.

Og det er flotte brygger som omkranser hele anlegget.

Skipperen fikk seg ny Utkant-caps.

Og vi fikk en flott sommerkveld på kjøpet. Masse hyggelig båtfolk på kaien og god feriestemning.

Det er vel kun to ting som mangler i denne gjestehavnen og det er et nærkjøp (med dagligvarer) og vann på bryggene. Skal du til Skjerjehamn må du handle inn på forhånd for oppholdet, selv om det er restaurant og noe småtterier å få kjøpt på landhandelen. Problemet er vel også at du lett kan oppfatte det slik at det er mer å få kjøpt enn det virkelig er, ut i fra informasjonen på nettsidene til Skjerjehamn. Og det er heller ikke noen butikk i nærheten.

Her er et oversiktsbilde vi tok når vi gikk fra Skjerjehamn. Gjestgiveriet i bakgrunnen; den røde bygningen rommer sanitæranlegg og restaurant og det er gjestebrygger rundt omkring på hele anlegget. Olavsstatuen er på andre siden og skimtes i bakgrunnen.

Utover dette er Skjerjehamn et fantastisk sted som anbefales på det varmeste!

Dag 3

Skjerjehamn til Eivindvik (i Gulen): 5 nm.

Idag våknet vi til en grå, kjølig og vindfull morgen, der riggen på naboseilbåten hadde "sunget" hele natten. Merkbart væromslag fra i går. Vi traff en senere på dagen en større båt som lå et helt annet sted i gjestehavna. Han hadde også hørt bråket fra seilbåtriggen godt. Seilbåtskipperen, som var en hyggelig kar, nevnte det ikke med et ord. Det hadde tydeligvis ikke plaget han! :-)

Egentlig hadde vi tenkt å bli i Skjerjehamn i helgen, men siden vi ikke hadde planlagt for manglende butikkmuligheter denne gangen, gikk vi videre til Eivindvik. Dette er et lite sted, men et 1000-årssted med historisk sus, som ligger innerst inne i en liten fjord tett på Sognefjorden. Her er det en liten gjestehavn og en stor butikk rett på kaien.

Eivindvik var der, ifølge historikere og masse informasjon på plakater rundt omkring i bygda, Gulating ble holdt på 1000-tallet og det er 2 steinkors fra denne tiden som fortsatt står reist her. Man antar at det opprinnelig har vært 3 kors som omkranset tingstedet som i en trekant og at dette var en del av kristningen av Norge. Vi så på det ene korset; tydelig plassert slik i terrenget at mange kunne sitte nedover fra dette når de var samlet til Gulating. Det er også en kirke fra 1300-tallet i Eivindvik. Utover dette er vel Eivindvik et lite og stille sted, som vi utforsket fra ende til ende, uten at det tok så lang tid. Av bildet ser dere at det ikke akkurat er trykkende sommervarme.

Vi la merke til at alle hus hadde nr fra 1000 og oppover. Mon tro om det har noe med at Eivindvik er tusenårssted å gjøre?! Litt underlig å se at et lite sted med noen få hundre mennesker har husnr på 1032 og så videre.

Vi har heldigvis ikke hatt flere strømproblemer, men sikrer oss fortsatt landstrøm der vi ligger, for å topplade og trimme batteriene godt. Her har vi nok ikke vært dyktige nok i vår og tidligere i sommer.

Når vi kom inn til kaien i Eivindvik lå de en flott og tydelig ny Princess V39 ved samme kai. Dette er en av de få Princessene jeg personlig synes er fine. Kom i prat med båteier, en hyggelig båtmann, som fortalte at han mottok båten for 3 uker siden og at dette var nærmest en jomfrutur. Familien skulle på tur opp til Sunnmørskysten. Mannen er en kjent TV2-profil.

Princessen til venstre...he, he.

Det er mange slags aktiviteter en kan ha glede av på kaien!

Etter en dag med lavt skydekke og kjølig vind, klarnet det opp på kvelden igjen. Det er lovende og yr.no melder sol i morgen.

Kveldsstund i Eivindvik.

Dag 4

Eivindvik til Hjemmehavn: 50 nm.

Det er meldt litt gråere og kaldere vær i Sogn nå, så vi bestemte oss i går kveld for å gå mot Bergen igjen. Dagen begynte med noen kraftige regnbyger, men været tok seg forsåvidt opp utover dagen.

Rederinnen og rederen har forresten testet ut akterkabinen på denne turen. Vanligvis rer vi opp vår seng i forkabinen, også fordi det er kjekt å ha tilgang til toalettet etter at barna har køyet. Vi kom vel til at det fungerer best for oss i forkabinen for å få høneblunden på båttur, selv om det er luftig og godt i akterkabinen. Den blir litt smal for 2 voksne, synes vi.

Vi gikk forbi Skjerjehamn på nytt, forbi Mjømna og over Fensfjorden ned til Lindås. Her stakk vi innom bryggen til Turid og John Frode på Fesøy. John Frode er kollega med skipperen. Og her var det som vanlig idyll og varmt i den lune kroken bak naustet på brygga. Forøvrig var det kald nordavind i dag. Hordaland båtlag dukket opp med en skute for å hente et aggregat, så det ble plutselig fullt liv på brygge med masse folk og aktivitet. Artige og fargerike folk meden sterk entusiasme for gamle båter.

Like ette Fesøy kom hurtigbåtene på rekke og rad. En skal følge litt med i denne leia for å ha kontroll på båten når de fosser forbi, enten bakfra eller forfra.

Etter Fesøy gikk turen videre ned langs østsiden av Radøy, der vi fant oss en fin uthavn og laget middag. Denne uthavnen ligger ved innseilingen til en liten fjord som ligger like nord for Feste i Lindås. Det er trang innseiling, men dypt og trygt. Her åpner det seg en lagune der det stort sett er 4-9 meters dybde. Det ligger en flytekai innerst inne, som vi antar er til fri benyttelse. Den ligger iallefall ikke tilknyttet noen hytter like i nærheten.

Barna rodde som vanlig litt på oppdagelsestur med gummibåten.

Fine dager på tur, selv om vi hadde sett for oss en dag til i Sogn.

Ship ohoi!

Flere bilder fra turen til Gulen i Sogn!

Verdt å besøke på denne turen: